JURNAL 1
Coming To Terms With The Online Instructional Revolution: A Success Story Revealed Through Action Research
By : Eddie Lunsford & Kimberly Bolton
Di dalam kajian ini, pengkaji ingin melihat adakah kandungan pengetahuan yang diperolehi daripada pembelajaran subjek biologi berasaskan dalam talian adalah sama dengan pembelajaran secara tradisional iaitu di dalam bilik darjah. Maka, pengkaji telah bersetuju bahawa tempat untuk memulakan penerokaan terhadap pembelajaran berasaskan web dalam subjek biologi ini adalah di dalam kursus itu sendiri terutamanya yang direka untuk non-major. Oleh yang demikian, pengkaji telah menggunakan pelajar-pelajar daripada non-major dalam kursus biologi sebagai sampel untuk dibuat penyelidikan.
Jurnal 2
Reflection-in-and-on-Action in Participatory Action Research: Toward Assessment for
By: Penny Singh
Pengkaji ini telah melihat bahawa terdapat beberapa masalah yang timbul dalam pembelajaran di dalam negara yang berbilang bahasa dan pelbagai budaya seperti Selatan Afrika di mana terdapat aduan daripada pensyarah-pensyarah yang mengatakan bahawa mereka tidak boleh baca dan faham apa yang pelajar tulis disebabkan oleh masalah penulisan mereka yang teruk. Dan di pihak pelajar itu sendiri pula, mereka mendakwa bahawa mereka juga tidak memahami beberapa perkataan dan apa yang terkandung di dalam kertas-kertas tersebut serta apakah yang dikehendaki oleh pensyarah. Jadi, persoalannya di sini, apakah pembelajaran tersebut adalah berkualiti sekiranya pelajar tidak memahami apa yang mereka belajar. Oleh yang demikian, bagi menjangkaui masalah berkaitan pembelajaran pelbagai bahasa ini, pengkaji telah mengemukakan cadangan untuk melakukan penaksiran secara oral di mana guru dan pelajar dikehendaki untuk saling berinteraksi sebagai satu cara pembelajaran yang berkesan.
JURNAL 3
Using Action Research to Implement the National Geography Standards: Teachers as Researcher
By: Sarah Witham Bednarz
Guru-guru Geografi telah mengambil masa selama lebih dua dekad untuk mencari jalan bagi meningkatkan pembelajaran subjek Geografi. Sejak National Geography Standards diperkenalkan pada 1994, usaha bagi membangunkan pendidikan Geogarfi telah bertumpu kepada penyebaran dan pelaksanaan piawai melalui pembangunan kakitangan professional dengan guru-guru dalam perkhidmatan untuk menjajar kurikulum serta meningkatkan mutu pendidikan geografi. Artikel ini memfokus kepada kajian tindakan sebagai satu alat bagi menyebarkan dan melaksanakan Piawaian Geografi Negara. Oleh yang demikian, pengkaji menggunakan pelbagai kaedah kajian termasuklah pemerhatian, temubual, analisis, video taping, brainstorming dan sebagainya untuk mencari kaedah yang sesuai bagi meningkatkan pendidikan Geografi ini.
PEDAGOGICAL REASONING, CREATIVITY AND COOPERATIVE LEARNING IN THE VISUAL ART CLASSROOM
Kajian ini dibuat kerana pengkaji mendapati pelajar sukar untuk mengeluarkan idea-idea kreatif semasa kelas seni visual dan berkolaborasi.
Oleh yang demikian pengkaji mengaplikasikan pembelajaran secara koperatif untuk menggalakkan penjanaan idea yang kreatif.
ACTION RESEARCH IN THE SECONDARY SCIENCE CLASSROOM: STUDENT RESPONSE TO DIFFERENTIATED, ALTERNATIVE ASSESSMENT
Kajian ini bertujuan untuk menilai reaksi pelajar terhadap perlaksanaan yang berbeza-beza, model penilaian alternatif di kelas sains berkaitan bumi dan ruang angkasa di salah satu sekolah tinggi. Semua kajian tindakan adalah menyeluruh untuk memberi manfaat kepada pelajar. Perbezaan, penilaian alternatif yang dinyatakan untuk projek kajian sebagai kepelbagaian penilaian alternative (Mueller, Waters, Smeaton & Pinciotti, 2001) dan perbezaan arahan (Tomlinson,1999). Ia menggabungkan penilaian bukan tradisional seperti projek, persembahan, dan pertunjukkan dengan elemen seperti pilihan, variasi dan perbezaan arahan individu.
ACHIEVING TRANSFORMATIVE SUSTAINABILITY LEARNING : ENGAGING HEAD, HANDS AND HEART
Perubahan dasar dalam pendidikan tinggi adalah sesuatu yang biasa bagi kemanpanan pendidikan. Kesinambungan transformative belajar adalah siri objektif pembelajaran yang berkaitan kognitif (kepala), psikomotor (tangan) dan afektif (hati) domain pembelajaran yang memudahkan pengalaman peribadi peserta untuk peserta yang menjadi perubahan mendasar dalam pengetahuan, kemahiran dan sikap yang berkaitan dengan meningkatkan ekologi, social dan keadilan ekonomi. TSL menyumbang pada bidang yang luas. Dalam menyatukan kedua pedagogi yang menginformasikan kesinambungan dan transformatif pendidikan, kami menjelaskan cara belajar di universiti yang mengenakan peribadi dan transformasi sosial untuk kemapanan. Eksplisit hubungan antara kemapanan dan transformasi membolehkan TSL untuk muncul sebagai yang berbeza dan kepada pedagogi, politik budaya sekolah, pembelajaran dan pengajaran yang merangkumi "apa yang diajarkan, bagaimana mengajar terjadi, dan bagaimana apa yang diajarkan yang dipelajari.
Action Reserch : An Approach For The Teacher In Higher Education
Menurut penyelidik, masalah yang sering melanda setiap kali pelajar mengambil subjek Biostatistik saban tahun ialah mereka berasa subjek ini sangat sukar untuk dipelajari dan membebankan. Keputusan yang diperolehi dalam peperiksaan sangat mendukacitakan. Bagi pandangan pelajar subjek ini sangat menakutkan mereka. Pelajar yang bijak pun tidak mendapat markah yang baik.
Improving Critical Thinking Skills in History
Kaedah pengajaran tradisional yang biasa digunakan tidak mengaplikasikan konsep analitikal, penilaian, sintesis dan tidak menggalakkan pelajar kepada berfikir secara kritikal. Pengkaji mendapati pelajar-pelajar menganggap mata pelajaran sejarah ini membosankan dan menyebabkan mereka pasif di dalam kelas. Bagi pelajar, Sejarah adalah menghafal dan kebanyakkan pelajar menghafal adalah sesuatu yang sangat sukar dan membebankan
Supporting Academic Improvement Among Eighth Graders at Risk for Retention: An Action Research Intervention
No comments:
Post a Comment